söndag 11 december 2011

En sparv på villovägar...

I torsdags fick vi besök av en liten gråsparv. I kaminen! Jag och Maja vilade på övervåningen och jag hörde ett ljud på nedervåningen som jag inte kände igen. När vi vilat klart var det dags för Maja att äta lunch. När hon satt och åt flaxade det plötsligt till i kaminen... Döm av min förvåning när jag såg det lilla livet där inne... Stackarn.

Ringde Andreas och undrade vad jag skulle ta mig till. Vågade inte öppna luckan och riskera att den flög ut och runt i huset och sotade ner precis överallt. När jag försökte öppna luckan och fånga den i en påse så märkte jag att den lätt kunde smita emellan. Det slutade med att jag och maken fick samarbeta på kvällen och efter ett antal försök att få tag i den lilla som gömde sig högt upp under luckan så fick vi till slut ut den. Den var helt matt när den äntligen kom ut igen. Hoppas nu bara den fick leva vidare utomhus och att inte grannkatten fick tag i den...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar