torsdag 1 december 2011

Goda saffransbullar

Igår så lyckades jag baka en sats saffransbullar trots en livlig 9 månaders i stolen bredvid. Var riktigt stolt tills jag gick in på Facebook och läste att en av mina vänner hade bakat bullar plus 3 olika kaksorter med sin 1 1/2 åring! Men någonstans ska man ju börja, haha! Andreas brukar skratta åt mig när han tänker på minnet när vi träffades och jag marknadsförde mig genom att berätta att jag älskar att baka. Jag har nog bakat 5 gånger på 3 år ;-) Var ju tvungen att dra till med något eftersom jag är sämre på att laga mat... Tur att min man lagar mat lika bra som en utbildad kock, mitt nyårslöfte blir att baka mer under 2012!

Här kommer receptet!



Saffransbullar med vanilj (ca 45 st)

50 g jäst
150 g smör el margarin
1-2 påsar saffran (jag tog 1 påse)
5 dl mjölk
250 g kesella 10%
1 1/2 dl strösocker
1 ägg
1/2 tsk salt

15-17 dl vetemjöl

Fyllning:
200 g smör el margarin
1 1/2 dl strösocker
3-4 tsk vaniljsocker (jag tog 4)

Till pensling:
Ägg
Pärlsocker

1. Smula jästen i en degbunke. Smält matfettet. Stöt saffranet med en kavel på påsen. Rör ner saffranet i det smälta matfettet. Tillsätt mjölken och låt det bli ca 37 grader.

2. Häll mjölkblandningen över jästen och rör om. Rör ner kesella, socker, ägg och salt. Arbeta ner nästan allt vetemjöl och arbeta degen i ca 5 min i maskin eller 10 min för hand. Strö lite mjöl över degen och täck den med en bakduk. Låt jäsa 30-45 min.

3. Fyllning: Rör matfettet, socker och vaniljsocker smidigt.

4. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Knåda degen med ev. resten av mjölet och dela den i 2 delar.

5. Kavla ut varje del på en mjölad bänk till en kaka ca 25x60 cm. Bred på fyllningen. Vik kakan dubbel på längden, tryck till den lätt med handen. Skär ca 2-3 cm breda remsor, dela dem på mitten men låt de sitta ihop i övre kanten. Sno ihop till en knut. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper. Täck dem med en bakduk och låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader.

6. Pensla bullarna med uppvispat ägg, strö på pärlsocker.

7. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 8 min. Låt dem kallna på galler övertäckta med bakduk.

Källa: ICA


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar